PROPIETAT INTEL·LECTUAL

1 d’abr. 2011

Meravelles de l'edició en paper, 1

Avui dia, que tant es parla (i amb raó) de la descura i manca d'ofici gràfic i encara més editorial, una de les pedres filosofals per garantir la vida del llibre de paper és un treball de creació innovador, semi-artesanal, ben planificat i realitzat amb mans expertes. Vegeu-ne un cas:



Tree of Codes by Jonathan Safran Foer: Making Of from Visual Editions on Vimeo.

Silvia Senz

Falses errades tipogràfiques, 2

En el número 5 de la molt recomanable Páginas de Guarda, José Antonio Millán dedicava un article a la tipografia figurativa popular i comercial, on aplegava part de la seva magnífica compilació Abecedario Industrial y del Comercio.
Les tipografies figuratives són un subgrup dels tipus decoratius o de fantasia on, tant o més que amb les possibilitats expressives dels contrastos tipogràfics (de gruix, cos, color, amplada, brillantor, estil...), es juga amb la capacitat evocadora de l'anatomia de la lletra (estructura i trets dels caràcters) per tal de sintetitzar visualment el missatge que es vol transmetre i alhora captar l'atenció del lector. 


El seu potencial com a símbol icònic i mitjà per a la comunicació persuasiva ha fet que siguin especialment emprades en el món de la indústria i el comerç, per a la creació de logotips i rètols empresarials. 
Si fa no fa, aquest és el cas de la falsa errada tipogràfica d'avui (falsa entre d'altres coses perquè, amb l'actual sistema de composició, ja no es pot cometre). És fàcil deduir la raó de la tria de les lletres invertides, oi?







Silvia Senz 

24 de març 2011

La patent dels Google Doodles, o com treure el màxim profit de la tipografia

Els usuaris de Google ja us haureu fixat que, tot sovint, modifica el seu logotip per acomodar-lo a la commemoració d'una efemèride. Els diversos logotips modificats de la marca tenen, de fet, nom propi: Google Doodles, és a dir, 'gargots de Google'.
Avui li ha arribat el torn al gargot del 137 aniversari del naixement del mag d'origen hongarès Harry Houdini, i els caràcters arrodonits de la marca han estat idonis per evocar les baules de les cadenes que feina servir per a lligar-se de mans i peus en les seves famoses escapades.




El que potser no sabreu és que avui és el primer dia que el logo personalitzat de Google s'empra protegit per una patent. Efectivament, l'Oficina de Patents i Marques Registrades dels EE.UU., l'USPTO, va anunciar ahir l'aprovació de la sol·licitud de Google per a patentar els seus doodles, ni més ni menys que deu anys després que la companyia demanés a l'oficina que reconegués la propietat de Google d'allò que l'empresa considera no un simple divertiment, sinó un mètode de marketing la finalitat del qual és l'atracció d'usuaris del cercador perquè visitin els webs relacionats amb el tema del logotip del dia; un sistema del qual el cofundador de Google, Sergey Brin, se'n va declarar creador únic en la petició formal que va fer a l'UPSTO el 30 d'abril del 2001. La concessió d'aquesta patent (concretament la número 7 912 915) suposa l'exclusivitat per a Google de l'ús d'aquesta forma de captació d'usuaris, de tal manera que tothom que la vulgui fer servir haurà de demanar permís al gegant d'Internet. 
Agradi o no, aquesta nova argúcia del principal cercador de la xarxa és, potser, la manera més rendible que conec d'aprofitat l'enginy tipogràfic.


Silvia Senz